به گزارش شهرآرانیوز سریال «سرزمین مادری» چندی است روی آنتن شبکه سه رفته و در تلوبیون هم قابل مشاهده است. مجموعه تلویزیونی که چند سالی در توقیف مانده بود و این روزها پنجشنبهها و جمعههای هر هفته روی آنتن میرود. اما انتقادهای پی در پی کارگردان این سریال به نحوه پخش سریالش قابل توجه است.
کمال تبریزی پس از انتقاد نخست خود به عدم توجه به ظرافتهای فنی در پخش این بار از عبارت «سریالش یتیم و بیسرپرست شده» استفاده کرد. او در گفتوگویی تأکید کرد که «سریالش یتیم و بیسرپرست شده و زحمات و هزینه این سالها در حال نابودی است و حیف که به چنین سرنوشتی دچار شد!»
البته در عین حال برخی انتقاد داشتند که تلویزیون برای پخش سریال «سرزمین مادری» توجهی به فضای تبلیغاتی نداشته و در اصل برنامه ریزی برای پخش این سریال نداشته است.
روابط عمومی سیمافیلم درباره تمهیدات پخش این سریال توضیحاتی داد و اعلام کرد: «سرزمین مادری داستانش را در سه دوره تاریخی و در سه فصل روایت میکند. سریالی که تاریخ را با فیلمنامهای درخشان به تصویر میکشد و در خلال جذابیت وقایع، تاریخ معاصر ایران نیز کاملاً در خاطر بینندگان سریال باقی میگذارد و بیننده را به این نتیجه میرساند که فرهنگ و آداب ایرانی، ریشههایی عمیق در گذشتههای دور این سرزمین دارد. طراحی بینظیر صحنه و لباس، تیم بازیگری درجه یک، و هنر کارگردانش، گرمای تازهای به سریالهای امروزمان میدهد.
بعد از وقفهای ۱۰ ساله که برای پخش سریال «سرزمین مادری» از رسانه ملی به وجود آمده بود، با حمایتهای آقای جبلی رئیس رسانه ملی از جمعه ۱۴ مهرماه امسال از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت. وقتی سریالی بعد از وقفه ۱۰ ساله به پخش آنتن تلویزیون میرسد، نشان از تلاش برنامهریزی شدهای برای رفع موانع پخش دارد، از پیگیریهای میدانیِ اثربخش تا جلب اعتماد اقوام و آمادهسازی فضای پخش، همگی گواهی از اراده جدّی رسانه ملی و معاونت سیما برای استفاده از همه ظرفیتها در این زمینه بوده است.
پیوستهای رسانهای از جمله تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی، زیرنویسهای تلویزیونی و حتی تبلیغات شهری و همچنین پخش سریال «سرزمین مادری» از دو بستر انتشار یعنی از شبکه سه سیما که یکی از پرمخاطبترین شبکههای تلویزیون بوده و پخش در تلوبیون، از جمله تمهیدات ویژه فرایند قبل و حین پخش بود و در ادامه تلاش شد تا این مجموعه تلویزیونی بهطور منظم و بدون وقفه به روی آنتن برود.
همان طور که اشاره شد برای نخستین بار، پیش از پخش تلویزیون، این سریال برای دسترسی بیشتر مردم در پلتفرم «تلوبیون» در بستر برودبند با کیفیت بالا بارگذاری شد و استفاده از ظرفیت تابلوهای شهری اقدامی کمسابقه در تبلیغ این مجموعه نمایشی بود. روزنامه جامجم هم با گزارشها و ویژهنامههای متعدد به تبلیغ این اثر فاخر پرداخته است.
براساس رویه همیشگی در رسانه ملی به جز موارد معدود و انگشت شمار، دعوت از کارشناسان و منتقدان همواره بعد از پخش سریالها و مجموعهها صورت میگیرد که در خصوص این سریال نیز طبق روال جاری عمل خواهد شد.
در مجموع شرایط خوبی برای پخش و بازپخش این مجموعه تلویزیونی فراهم شده از جمله آن میتوان به اختصاص پخش تلویزیونی پایان هفته که مخصوص سریالهای فاخر است، اشاره کرد. در واقع همین تمهیدات ویژه موجب شد این اثر با استقبال خوب و همراهی بینندگان و مخاطبان مواجه شود.»
روابط عمومی سیمافیلم در این اعلامیه خود همچنین تأکید داشته که مرکز سیما فیلم نقدهای منصفانه را با آغوش باز پذیراست و نظرهای کارشناسی را در بهبود کیفی تولیدات مؤثر میداند.
منبع: تسنیم